Det börjar bli dags för SJ att skrapa bort naturskyddsföreningens symbol "bra miljöval" från sina lok. Jan Forsberg, vd för bolaget sedan 2003 har allt annat än miljön i tankarna när han driver sitt företag. Han har uppenbarligen allt annat än resenärernas bästa i åtanka även. Visst kan jag förstå hans resonemang, han basar för ett vinstdrivande företag, hans målsättning är att tjäna pengar, ingenting annat. Hans egen jämförelse ("Mig veterligen finns det ingen företagsledare som säljer en vara för 50 kronor om en kund är villig att betala 100 kronor") känns rimlig på de flesta andra områden, men när det kommer till SJ så är det faktiskt så att deras prispolitik påverkar hela infrastrukturen i landet. Om SJ för en prispolitik som gör tåget till ett mindre attraktivt alternativ för stora grupper av resenärer (det vill säga alla som betalar sina resor själva) kommer det att öka trycket på flyg- och biltrafiken, vilket i förlängningen leder till utbyggnad av dessa och i slutändan försämrad miljö och ytterligare minskade intäkter för SJ som måste höja priserna ytterligare.
Den argumentation som SJ använder för att motivera sin prispolitik är också intellektuellt ohederlig. SJ är inte ett företag som alla andra, eftersom någon egentlig konkurrens inte existerar på de sträckor de trafikerar (såvida man inte menar att de konkurrerar med bilen och flyget, men i så fall är det ju märkligt att de väljer att gynna dessa alternativ…). Jan Forsberg och hans stab är således uttalat miljöfientliga och kommer på sikt att betyda död och undergång för järnvägen i Sverige. Som miljömedveten och förespråkare av tågtrafik är det med sorg i sinnet jag åser den utveckling som tvingar mig och många andra som skulle ha föredragit tåget alla dagar i veckan att istället välja flyget och bilen. Men kanske är en bojkott av Forsbergs osympatiska bolag den mest framgångsrika metoden för att få SJ att växla in på ett nytt spår.
Haha, du ger dig inte i din oförtröttliga kamp mot Statens Järnvägar!
Peter: Nej, jag är oförtruten!