Man häpnar när SJ för en gångs skull gör något för att förenkla för oss resenärer. Även om jag är en varm förespråkare för kollektivtrafik i allmänhet och tågresande i synnerhet är jag ingen varm anhhängare av SJ.
Såväl SJ:s prispolitik som deras kundbemötande har lämnat mycket i övrigt att önska under de senaste åren. För att inte talla om bisarriteter som införskaffandet av de urusla franskbyggda X40-tågen.
Det märkliga fenomenet att man hos SJ inte kan resa med sitt bokningsnummer (vilket man kan på många håll utomlands) har länge ställt till problem för resenärer, exempelvis när uthämtningsautomaterna krånglat (vilket inte är alltför ovanligt) eller när sådana helt enkelt inte funnits tillstädes. Utländska turister har ofta haft svårt att vänja sig vid det svenska systemet.
Nu kommer då äntligen biljettlösa resor, knutna till de personliga identitetshandlingarna. Onekligen ett steg framåt. Låt oss hoppas att detta är första steget i en ny, kundvänligare hållning från SJ:s sida.