Självklart ska man straffas om man bryter mot lagen. Självklart är det oetiskt att "snylta på andra", för att använda SL-ordföranden Christer G Wennerholms egna ord. SL:s nya krafttag mot plankandet i tunnelbanan ger dock en bitter eftersmak i munnen.
Samtidigt som miljöfrågorna diskuteras som aldrig förr – "miljömedveten är snart en lika urvattnad etikett som "feminist" – samtidigt som vi blir alltmer medvetna om privatbilismens inverkan på miljön, såväl vår närmiljö som den globala miljön, så försämras kollektivtrafiken för de medborgare som trots allt försöker undvika att bidra till utsläppen.
I Stockholm tog man bort enhetstaxan, detta fantastiska system som om det fått kvarstå med stor säkerhet ökat antalet resenärer på sikt (försöksperidoen var alldeles för kort för att människor skulle hinna lägga om sina vanor).
I Uppsala har man höjt priset på bussbiljetterna. Hela 30 kronor kostar en biljett om man köper den ombord på bussen, det är en höjning med 50%. Om det inte lönade sig att åka taxi förut så gör det definitivt det nu, åtminstone om amn är några stycken. Är det en sådan utveckling politikerna i Gatu- och Trafiknämnden efterlyser? Samtidigt ojar man sig ju över den ohållbara trafiksituationen i centrum.
Att SL nu höjer bötesbeloppen för plankning sänder allt annat än positiva signaler till medborgarna. Plankningen är helt uppenbart ett tecken på att medborgarna inte ställer upp på SL:s prispolitik. Kanske borde Stockholms makthavare överväga att istället för att lägga miljardbelopp på byggandet av en ny kringled kring huvudstaden, för att på så sätt ytterligare underlätta för biltrafiken, lägga pengarna på en billigare och bättre fungerande kollektivtrafik.
– Det ska svida för dem som snyltar på andra, säger Christer G Wennerholm, och åsyftar de som inte betalar för sig i tunnelbanan. Alla de som inte har någon bil, men som ändå via skattsedeln blir tvungna att betala för nya omfattande byggprojekt för främjande av privatbilismen kanske har ett annat sätt att se på vem som i själva verket snyltar på vem…
Man undrar om Wennerholm någonsin åker tunnelbana.
Hade alla betalat för sig så hade troligen kollektivtrafiken varit både billigare och bättre. Helst hade man ju sett att det varit gratis, men tyvärr vill väl lokförare och annan personal ha bebetalt för att de jobbar. Någon måste ju betala detta. Ju fler som plankar ju dyrare ör resten.
Plankningen är helt uppenbart ett tecken på att vissa skiter i alla lagar och regler som inte passar dem, trist för oss som får betala för dem.
Alternativet borde vara gratis kollektivtrafik, med tanke på hur mycket resurser som går åt för spärrar och kontroller så känns det som att det kanske skulle vara mer kostnadseffektivt!
Jag undrar att om någon har räknat ut hur mycket det kostar SL med plankning?
Jag åkar nästan dagligen pedendeltåget. Jag har sett bara två eller tre gånger någon plankat genom spärret i senaste året. Det är mycket sällsynt än
träffa vaktarer som står vid spärret med handerna i fika och snacka med varandra. Vaktarer brukar står i grupp 3-4 stycken och hell syssellös i mina ögon. Så plankning kostar mycket mindre än stor ”overhead” som SL har skaffat genom tiden.
Helt riktigt. Här snackar vi inte utveckling av kollektivtrafiken. Förslaget är ett försök att lägga ut dimridåer innan nya avvecklingsbeslut/ prishöjningar/ neddragningar i trafiken. Alliansen tycker att kollektivtrafik är dåligt. Förhoppningsvis inser stockholmarna detta snart och kräver personval till SLs styrelse och beslutande församling i fortsättningen. Trängselskattsomröstningen i Stockholms stad visar att det finns många borgerliga som inte ställer upp på Alliansens nuvarande kollektivtrafikpolitik. Förslaget om höjda böter är ett slag i luften. Det gör varken från eller till. Vi borde kräva att SLs politiker sysslar med viktigare saker.
Baka in alla avgifter i skatten och glöm inte bort
tv-licensen som så många ministrar ej vill betala.
Gratistidningsläsarna behåll tidningen, låt den
inte ligga på sätet. Allt hamnar på golvet utom
resenärers skor som ligger på sätena.
En ordningsstadga som är värd namnet:
Ingen förtäring av dryck eller mat ombord på buss,
tåg,tunnelbana eller spårvagn.
Klotter och skadegörelse gör att hpl-vindskydden
kan monteras ned.
Avgiftsfria resor för resande med sunt förnuft
betalas av alla gemensamt över skattsedeln.
”Hade alla betalat för sig så hade troligen kollektivtrafiken varit både billigare och bättre.”
Umm.. oavsett vilken politisk åskådning man har, tror jag alla kan gå med på att vi lever i ett kapitalistiskt system. Där priser sätts efter hur mycket man ka ta betalt.
”Att SL nu höjer bötesbeloppen för plankning sänder allt annat än positiva signaler till medborgarna…”
Att SL nu höjer bötesbeloppen för plankning sänder väl enbart positiva signaler till de som gör rätt för sig?!
”Plankningen är helt uppenbart ett tecken på att medborgarna inte ställer upp på SL:s prispolitik..”
VA??!! *Tar mig för pannan*
Har du frågat ”medborgarna” om det, eller?
Det är inte så att det finns de som inte vill göra rätt för sig, som tycker att det är ok att andra står för notan?
Om ala betalade för sig så skulle det bli billigare att resa kollektivt, och man skulle ha råd att utveckla kollektivtrafiken ytterligare. Det tror jag de flesta ”medborgare” ställer upp på.
Mvh
//S
Luo
plankningen kostar ca 200 milj per år