I en intervju i Svenska Dagbladet redogör miljöminister Anders Carlgren för sina ambitioner på miljöområdet. "Sverige ska möta klimathotet med ett tuffare utsläppsmål än EU" heter det nu. För några veckor sedan, när det bristfälliga utsläppsrättsystemet dryftades var det en annan ton i skällan: "Behandlas alla länder lika måste Sverige acceptera det", sade Carlgren då.
På oppositionens (främst miljöpartiets) kritik mot alliansens tama miljöpolitik svarar Carlgren:
? Jag hör gång på gång att det är dags att gå från ord till handling. Det måste vara enormt pinsamt att säga det när man själv har suttit tolv år i regeringen eller åtta år som stödparti. Aldrig har det gjorts så mycket åtgärder i Sverige, aldrig har så mycket pengar satsats, aldrig har vi siktat mot så höga ambitioner som nu.
Dessa åtgärder vill vi hemskt gärna se Carlgren. Vad sägs om ett effektivt system för begränsning av industrins utsläpp? vad sägs om radikala satsningar på kollektivtrafiken, såväl i städerna som nationellt, istället för att miljardbelopp pumpas in i utbyggnad av den bilburna infrastrukturen? Vad sägs om ett motverkande av de stormarknader som slår upp som svampar ur jorden och konkurrerar ut mindre butiker man kunnat ta sig till gåendes för att handla? vad sägs om åtgärder mot den förpackningshysteri som råder i våra matvarubutiker?
Den förra regeringen gjorde förvisso mer i miljöfrågorna under den förra mandatperioden än de utlovat i dden föregående valrörelsen. den nuvarande regeringen gjorde överhuvudtaget inga utfästelser på miljöområdet innan valet. Därför är det positivt att regeringen Reinfeldt nu börjat vinnlägga sig om en miljövänlig profil. Jag tycker dock att de kan vänta en smula med att slå sig för bröstet till dess att vi ser vad den gröna retoriken verkligen leder till för resultat. Upp till bevis Anders Carlgren!
Om Carlgren varit utrikesminister så hade hans arbete bestått i att planera en resa till Köpenhamn.
Angående Sveriges infrastrukturpolitik, som du nämner i din blogg. Cykeln står i Sverige för cirka 10% av alla resor men investeringar i cykelinfrastruktur står för mindre än 1% av infrastrukturbudgeten. Skillnaden mellan de politiska blocken har varit liten. Vågar vi hoppas på en förändring?
Björn Fridén: man kan ju hoppas att han cyklat dit iaf! =)
Pelle: Skrämmande diskrepans!