En fristående grupp med arkitekten Kjell Forshed i spetsen har tagit fram ett förslag på hur Slussen i Stockholm kan om gestaltas. Grundval för omgestaltningen är enligt gruppen att tunnelbanan grävs ned. Dagens tre betongbroar skämmer stadsbilden och skymmer utsikten mot Riddarholmen, menar gruppen.
Fulast och bredast är tunnelbanebron som, menar man, omotiverat dyker upp ur underjorden med fem spår på en kort sträcka. Två låga broar kan ge tillräckligt utrymme för biltrafiken. På så sätt kan också Södermalmstorg sänkas ned till samma nivå som Stadsmuseets gård, samtidigt som Sjöbergsplan förvandlas till en ö med café och park.
Gruppen backas nu upp av skönhetsrådet som skrivit till kommunstyrelsen och begärt en utredning, bland annat över tunnelbanesträckning.
Personligen tilltalas jag av förslaget som skulle kunna göra en av centrala Stockholms fulaste platser. Att gräva ned fula men nödvändiga delar av infrastrukturen under jord är tilltalande ur såväl praktiskt som estetiskt perspektiv. Föreställ er hur Stockholms innerstad skulle te sig ur trefikhänseende om man valt den Göteborgska lösningen istället för tunnelbana! I Stockholm kan spårvagnarna få utgöra ett pittoreskt komplement snarare än ett störande element i trafiken.
Hursomhelst ser förslaget om en omgestaltning av Slussen mycket lovande ut. Låt oss hoppas att det hela inte rinner ut i sanden.
Alternativet att gräva ned tunnelbanan vid Slussen har utretts flera gånger ända sedan 1930-talet och varje gång kommer man fram till samma resultat: nivåskillnaden mellan T-Medborgarplatsen och en underjordisk T-Slussen skulle bli så stor att man skulle behöva bygga en helt ny tunnel under Södermalm, något som skulle vara fruktansvärt dyrt utan att ge några trafikmässiga förbättringar.
Anders
Lustigt att man redan på 30-talet utredde att gräva ner en tunnelbanesträcka som invigdes på 50-talet…
Det här är det bästa förslag jag sett för att lösa situationen runt slussen. Dyrt är det helt säkert också, men ibland måste man satsa. Vissa trafikmässiga förbättringar skulle det ju bli om man kunde ha en station för både gamla stan och slussen med olika uppgångar. Här ligger stationerna tätast på hela nätet och lite tid skulle kunna sparas med en station mindre utan att tillgängligheten nämnvärt försämrades.
Tunneln under Södermalm – den ursprungliga Tunnelbanan med T:et – invigdes 1930.
Jag gjorde ett förslag med nedgrävning av både tunnelbanebron och centralbron förra året. Jag förband tvärbanans utbyggnad till slussen med en förlängd Djurgårsspårvagn, inte till centralen utan, till Slussen. Kolla gärna och säg vad ni tycker.
Länk:http://www.stockholm.se/pages/143380/Patric%20Nilsson%20mars2006.pdf
Patric Nilsson: Ska kika!
cool