Se det som foder åt dragkreatur.

Ett oerhört osakligt argument som ibland framförs gentemot en omställning till förnyelsebar energi i allmänhet och etanoldrivna bilar i synnerhet går ut på att det skulle finnas något oetiskt i att använda stora jordbruksarealer som annars skulle användas till produktion av livsmedel till att odla grödor avsedda för etanolproduktion. Det skulle då vara oetiskt eftersom det finns människor som svälter i världen.

För det första borde det vara bekant att svälten i världen inte beror på brist på livsmedel utan på grund av en sned fördelning av det överskott på livsmedel som faktiskt finns. För det andra är det besynnerligt att med etiska argument försöka försvara upprätthållandet av det nuvarande oljebaserade system som skapar växthuseffekten med dess stora konsekvenser i form av klimatförändringar. De svältande kommer knappast att få en bättre situation när alltfler av de mest utsatta regionerna regioner blivit obeboeliga till följd av brist på färskvatten.

För det tredje skulle en omställning till etanolproduktion kunna innebära ett uppsving för jordbruket här hemma. Det skulle vara en möjlighet att bryta den trend som inneburit att alltfler jordbruk fått lägga ned till följd av en snedvriden jordbrukspolitik och prisnivåer som gör det lönsammare att importera livsmedel än att producera dem själva. Etanolframställningen skulle kunna öppna upp på nytt de tusenåriga kulturbygder vi nu ser växa igen runtomkring oss och dessutom upprätthålla den blandade landskapstyp som utgör nyckelbiotop för så många av våra svenska växt- och djurarter, vilka annars riskerar att dömas till undergång.

Vissa kritiska röster har dock även höjts gentemot att det är onaturligt att jordbruket skall användas för framställande av bränsle. Inget kunde vara mer fel. Under 1800-talet avsattes en stor del av den svenska åkermarken åt odlandet av havre åt de över 600 000 rid- och draghästar som svarade för transporterna i riket. Sverige exporterade rentav foder till de engelska draghästarna under perioder. Odlande för framställande av etanolbränsle till bil- och busstrafik är en direkt motsvarighet till denna havreproduktion!

3 kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.