En majoritet av tyskarna är beredda att acceptera en hastighetsbegränsning på Autobahn rapporterar Dagens Nyheter. Anledningen är att sänkta hastigheter skulle medföra en radikal minskning av koldioxidutsläppen. Miljöministern uppges stå bakom förslaget.
Ett problem med den här typen av lösningar, ett problem som också tas upp i artikeln, är att de för ned klimatproblematiken på individnivå. Visst kan vi alla dra vårt strå till stacken genom att konsumera rätt, välja rätt transportmedel och välja energisparande lösningar i hemmet.
Allt detta tenderar dock att bli verkningslöst om vi väljer att inte förändra de stora sammanhangen: energiproduktion, industriutsläpp, infrastruktur. Detta är stora politiska frågor som vi tenderar att blunda för genom att hela tiden ensidigt fokusera på vad privatpersoner kan göra för att minska utsläppen. Naturligtvis ska vi alla bidra med vad vi kan, men det är lönlöst om inte de nödvändiga politiska besluten fattas.
Det finns naturligtvis andra positiva följdverkningar av en hastighetsbegränsning av Autobahn. Att hastigheten är en starkt bidragande orsak till trafikolyckor torde de flesta vara medvetna om. Även skadornas omfattning står i relation till vilken hastighet bilarna färdas i. Jag har själv fått erfara konsekvenserna av lagliga 90 km/h här i Sverige. Jag vill inte ens försöka föreställa mig konsekvenserna av en dylik olycka i låt oss säga 150.
Det känns i alla fall bra att tyskarna verkar ha tagit sitt förnuft till fånga, både för miljöns och för den minskade olycksriskens skull.
Åååh, hoppas det blir verklighet. Jag minns när vi var på autobahn första gången. Jag var 11 år tror jag, satt och glodde på snabba bilar som åkte förbi oss i bussen.
Du är väldigt vacker. 🙂
Det är en bra början i alla fall. Lägre hastigheter kan rädda både liv och var skonsammare för miljön. Men som du så riktigt påpekar så krävs det lösningar även på samhällsnivå och inte bara på individnivå. Det talas mycket om vad enskilda personer kan göra för miljön, men man hör sällan talas om vad industrierna kan göra. Och transportfrågan med infrastruktur är också viktig! Fortfarande fraktas mycket med långtradare. Jag är inte så insatt att jag vet om det skulle gå att transportera mer på järnvägarna, men kanske att det skulle gå?
Visst, så är det även här hemma. man gör lite reklamkanpanjer för ökad sopsortering men vågar sig till exempel inte på den smått bisarra tranportsektorn.
Nu är det ju så här min gode herre att det är ytterst få sträckor av autobahn som har fri fart. Bashastigheten är 130km/h dvs den hastighet där moderna bilar har lägst bränsleförbrukning och effektivast förbänning. Och färre(eller mindre dödliga) olyckor lär det knappast bli med tanke på att det är aggressiva och inkompetenta förare som dödar och inte farten trots att inkompetensens högborg(svenska vägverket) vill få oss att tro annat. Den här bloggen upphör tamefan aldrig att underhålla med sin dåraktighet.