På vissa områden är det uppenbart att man helt enkelt inte får ha humor i det här landet. Lika uppenbart är det att Burger King och deras reklambyrå kommit längre i sin analys av könsschabloner än vad konsumentrådet Sveriges Konsumenter har.
Jag är inget fan av snabbmatskulturen och det var flera år sedan jag åt på Burger King. Jag måste dock tillstå att deras senaste reklamfilm är en lysande drift med könsstereotyper, men också med deras motrörelser. En massa arga män slår sig fria från en påstått förtryckande tillvaro genom att gå och äta en double whopper istället för att "settle for chick food". Detta samtidigt som banderoller med texterna "I am man" och "Eat this meat" rullas ut i bakgrunden. För att ytterligare understryka ironin ilustreras den manliga frigörelsen av kalsongbränning.
Med samma ironiska underton lanseras nu GB:s glass Girlie, en rosa stjärnformad glass med glittersmink i pinnen som jag tror kommer att slå starkt bland såväl småtjejer som i Queerkretsar. Jag tror dessutom att många straighta grabbar kommer att uppfatta humorn och ta den till sig. GB tycker att glassen signalerar "sommarkänsla", "stjärnstatus" och "discokänsla".
Sveriges konsumenter ser dock gravallvarligt och bistert på denna påstådda könsschablonisering. Enligt organisationen behöver vi inte ännu en produkt som förstärker fördomarna om vad det innebär att vara pojke och flicka. Det känns plötsligt som att vi flyttats tillbaka till det tidiga sjuttiotalets humorbefriade och genomideologiserade värld där flickor inte fick leka med dockor och pojkar inte med vapen.
Kan man inte idag, trettio år senare, se överdrivna könsrollstereortyper som glassen Girlie, som en drift med just könsrollsstereotyperna?
Visst, könsrollsproblematiken ska inte förminskas, men utspel som detta riskerar att snarast bli kontraproduktiva och ge Sveriges Konsumenter ungefär samma trovärdighet som Centrum Mot Rasism utspel kring Nogger Black.
Få saker tycks uppröra så starka känslor i Sveriges PK-värld som namnen på glassar…
Hi hi! Den reklamfilmen var riktigt kul.
Nä för mina barn har inte 30 års erfranehet och kan inte se ironin i det (om det nu skulle vara ironiskt). Jag ser inte det roliga att behöva förklara för en rosaälskande 4-åring som undrar vad allt heter just nu varför det står ”Tjejig” på glassen han vill ha. Och garanterat undra om han kan äta den ändå. Det hade varit så enkelt att ge glassen ett annat namn.
Emma: Visst är den underbar!
Beatrice Karjalainen: Det är oerhörtmärkligt att undandagsfallen i dag ska diktera villkoren för den överväldigande majoriteten. Dessutom så tror jag att dagens norm, att allt som andas äldre könsroller är något vedervärdigt, är lika skadlig som de äldre könsstereotyperna var när de var allenarådande.
Beatrice, det är mycket enkelt för dig att råda bot på problemet om du vill bespara dina barn denna glass: Köp den inte! Och lägg energi på verkliga problem istället.
På vilket sätt skulle ett barn vara ett undantagsfall vad gäller en GB-glass? Och angående Mårtens naiva tro på konsumentens makt, ja tjena.. Skulle vara trevligt om samhället var så onyanserat simpelt..
Lirarn: Jag talar om rosaälskande gossar.
Righto, men är inte detta orsaken till hela debatten, att man förutsätter att pojkar som gillar rosa är undantag?
Det känns mycket mer angeläget att prata om glass som bidrar till att göra världen något bättre – Rättvisemärkt glass! Finns nu från Ben & Jerry?s!
/Daniel
Lirarn: Nej orsaken till hela debatten är att folk är så fruktansvärt angelägna om att framstå som politiskt korrekta att de blir vansinniga så snart de ser något som andas stereotypa könsroller. Jag förmodar att du blev mäkta upprörd över ”Nogger Black” också…
Daniel Sommerstein: Tack för tipset!
Små killar som gillar rosa, glitter, klänningar och annat ”feminint” är faktiskt inte så ovanligt. Rosa är ju faktiskt en roligare färg än mörkblått, beige och annat ”klatschigt” som annars erbjuds små pojkar. Många små killar slutar gilla rosa glitter först när de förstår att det inte är sånt dom SKA gilla. Men det kanske är lika bra att dom får veta det så fort som möjligt eller….
Maria: Du är lustig du, som är ultrarelativist vad könsrollerna anbelangar, men sedan tvärsäkert slår fast att ”Rosa är ju faktiskt en roligare färg än mörkblått, beige och annat […]”. Det bästa vore kanske om du bestämde vad folk skulle tycka och tänka om såväl färger som könsroller.
Iofs, men andas var väl lite av en underdrift..? Sen kan man ju fråga sig hur ämnet egentligen ska diskuteras, om det viktigaste är att akta sig för att vara pk.
Vad gäller Nogger så var jag utomlands då, men har ju dragit Noggerskämtet sen barnsben så..
Lirarn: Nej, det viktigaste är naturligtvis inte att ”akta sig för att vara pk” – det viktiga är att försöka hitta någon form av balans, tolerans och förnuft i dina resonemang. Dagens likriktade debattklimat där man bara får tänka på ett enda sätt, är på intet sätt friare att växa upp i än det gamla samhället med dess cementerade könsroller. Men, det är ju klart att det är bekvämast att driva dit vindarna blåser.
Jag har snackat mycket om det här med könssterotyper de senaste dagarna. Börjar bli lite trött på folk som är så blinda att de tror att man inte påverkas av media alls. Jag reagerade inte på Nogger, men jämför hela frågan med rasism i stort:
Tänk om istället för ett gäng grabbar som snackar om ”chick food” så vore det en gäng svarta människor som steppade och eller ett gäng judar som var besatta av pengar. Eller om det var ett gäng vita grabbar som sade att de inte tänkte ”settle for nigger food”. Och det handlade inte om EN reklamfilm utan ungefär samma koncept i 1000-talsreklamfilmer varje år. Det är samma sak med könen. Det är apartheid mellan könen. Det börjar bli bättre, men om inte något hade gjorts åt det under de senaste 100 åren så hade kvinnor fortfarande inte haft rösträtt.
Allt som anses som politiskt korrekt är inte rätt, men allt som anses som politiskt korrekt är inte fel heller.
Glassen girlie är en skymf mot jämställdheten. Att koppla hamburgare till ett kön är vidrigt. Humor eller inte. Att bränna kalsonger är fånigt. Jag förstod inte meningen med att bränna BH:ar heller (för om man har stora bröst gör det ont att inte ha bh) men att bränna kalsonger som en parodi på det är att förlöjliga kvinnokampen. Du kanske inte bryr dig, men låt oss som kämpar mot de sterotypa könsrollerna få göra det!
Johnny Scharonne:
Naturligtvis kan man driva med könsroller även i reklamsammanhang som det i Burger Kings reklam. Det som du inte förstår är att Burger Kings drift med könsrollerna görs i syfte att få Burger King att framstå som något positivt just eftersom de vågar driva med de stereotypa könsrollerna.
Att driva med könsrollerna är dock något som vissa självutnämt radikala grupperingar anser att de har ensamrätt till och alltså bör Burger kings reklamfilm, och alla som tycker att den har humoristiska poänger naturligtvis genast bärnnmärkas och stämplas som ?pro-genderstereotypeists?.
Eftersom jag förmodar att du med den beteckningen (du kunde inte komma på någon på svenska?) åsyftar alla som inte är ?bittra, könlösa, transsexuella, arbetslösa, slackers? med fallenhet för ?könsförvirring, fabulösa kläder och queerpolitik? så får jag väl inrätta mig.
En sak som jag inte tror någon nämnt här är vad Burger King respektive GB representerar. Snabbmat och glass, enkelt svarat, och som sådana breda varumärken borde man väl inte behöva söka sig en specifik målgrupp? Det kan väl inte vara så att Burger King saknar folk av det antagna manliga könet på sina restauranger? Eller för den delen, att de behöver sälja mer glass till just små barn, som råkar älska rosa? För hallå, det klart man kan älska en färg.
Personligen identifierar jag mig som kvinna, men finner inget roligt i någon av reklamerna. Vare det ironi eller inte. Jag äter inte tofu, men jag äter inte Dubble Whoppers heller. Jag vill över huvud taget inte tvingas göra valet, eftersom maten inte tilltalar mig – och än mindre om jag genom att äta den krymper min värld. Man kan inte bräcka de antagna och stereotypa könsrollerna genom att driva med dem, och det finns inget positivt i att ironisera så överdrivet som både Burger King och GB gör. Vill man göra en rosa glass med glitter och stjärnform, visst. Men döp den då inte till ”Girlie” och sätt etiketten tjejig på den – utan pålys 70-tal, disco och retro – om det nu är det man vill nå ut med.
Samma sak som att ropa ut ”I’m a man!”, och i ett bett sluka en burgare och välta bilar – är det inte idealisernade, och finns det inte bättre sätt att marknadsföra mat på än att göra den manlig eller kvinnlig?
Även om jag ser ironin så förstår jag inte varför den skulle vara positiv, eftersom den är så överdriven.
Jag håller med Hana-chan.