Magikern, marknadsföringen, miljön och miljonerna.

Den osannolikt framgångsrika barnboksförfattarinnan J.K. Rowling som blivit mångmiljonär, inte minstgenom att sälja filmrättigheterna till sina bästsäljande böcker om den lille trollkarlen Harry Potter, skyr inga medel i sin marknadsföring.

Den nya Harry Potterboken, som påstås ska bli den sista, ska tryckas på miljövänligt papper. Ett i och för sig lovvärt initiativ som borde gälla alla böcker, men ack så genomskinligt i dessa tider av global miljödebatt.

5 kommentarer

  1. Det är naturligtvis bra att de trycker på miljövänligt papper. Men eftersom de till ingen del är först med att trycka på miljövänligt papper känns det onekligen inte som ett uttryck för ökad medvetenhet utan som kylig beräkning i marknadsföringen.

    Vi kommer att få se mer av sådant från alla håll. Från att ha haft ”töntstämpel” kommer miljömedvetenhet att vara det yttersta säljargumentet. Så slipper den enskilde än en gång att reflektera över sina vanor. Risken är att vi invaggas i att gå efter reklamens budskap och köpa oss ett miljösamvete utan att veta hur rent det egentligen är.

  2. Även om det är bra att hon gör det, som du också skriver, så börjar vi närma oss höjderna av populism.

    ”Jag har aldrig brytt mig förut, men nu när det är ’poppis’ med miljö- och klimatfrågor så ska jag naturligtvis trycka boken på miljövänligt papper.”

  3. Hannele: Du tror givetvis att hennes plötsligt påkomna miljömedvetenhet inte har ett dugg med marknadsföringsmässiga strategier att göra? Du är lustig du.

    Trolda: I sanning.

    En liten tant: En sådan utvevkling hotar att på sikt undergräva miljörörelsens trovärdighet.

    Kristofer Wallmark: Det är en både motbjudande och farlig utveckling. Men det var väl vad man hade att vänta.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.