Det går illa för skivindustrin. I USA talar branschföreträdare om att man inte längre ser cd-försäljningen som en intäktskälla. Problemet är nedladdningen av musik. Skivbranchens svar på denna problematik har varit att sälja filer för nedladdning från nätet. En lösning som naturligtvis inte har fallit särskilt väl ut – varför ska man betala för något som man kan få gratis.
De snåljåpar som förespråkar den illegala nedladdningen av musik brukar försvara sitt kriminella beteende med någon form av kvasiideologiskt resonemang om att de protesterar mot de stora skivbolagens hegemoni. Konsekvenserna blir dock annorlunda: det är de stora bolagen, som har ekonomiska muskler att klara krisen, som består, medan de små skivbolagen allt oftare tvingas slå igen. Dessutom slår nedladdningen mot nya och okända artister. De artister som slagit igenom på bred front genom till exempel MySpace är oerhört få i jämförelse med alla de nya och lovande artister som aldrig får en chans eftersom en allt nervösare musikbranch numera bara vågar satsa på säkra kort: gamla etablerade artister eller halvfabrikat från idol som redan har en massiv medial marknadsföring i ryggen.
Skivbranschen har dock sig själva att skylla för utvecklingen. I och med att man började möta de vikande konjunkturerna med kraftiga prishöjningar fick man konsumenterna emot sig. Jämför med filmbranchen: DVD-filmer säljer som aldrig förr, trots att film också går att ladda ned från nätet. Gratis.
Det där är inte riktigt sant.
De senaste tjugo åren har inte de stora skivbolagen satsat på små artister. Många, kanske de flesta, av de små artister som blivit kända har blivit så på grund av små företag och på grund av just internet eller annan form av exponering. Ofta har just gratisspridning lett till små artisters kändisskap och framtida skivförsäljningar.
Och det är de stora bolagen som är i kris nu. Inte de små. Det är de stora bolagen som tvingas slå igen sina distributionskanaler och de stora bolagen som tvingas tillbaka.
Att nedladdningen skulle vara det stora hotet och anledningen till vikande CD-försäljning är dock tveksamt. Det är inte alls säkert att det är så. De stora bolagen, och främst IFPI, vill göra detta gällande, men märk väl att annan statistik från andra oberoende källor säger helt andra saker. CD-försäljningen var vikande redan innan mp3:orna existerade.
Att säga att nedladdning görs av snåljåpar är att inte se hela bilden. Vissa laddar säkert ner på grund av snålhet, men oftast handlar det om bekvämlighet och om en kulturform vars kommersiella utbud blivit mycket smalt. Att få tag i låtar som bara är 15 år gamla är omöjligt i skivbutiken, och att hitta musik som inte är mainstream är ännu svårare.
Det finns en undersökning som visar ett direkt samband mellan ökad DVD-försäljning och minskad CD-försäljning, gjord i Storbritannien. Kunde inte hitta en länk i skrivande stund, men det känns som om det har ett samband. Sen gråter inte jag blod om skivbolagen har problem, och tror dessutom inte att artisteriet försvinner i och med att affärsmässiga monopol fasas ut. Sätter alltså inte samma likhetstecken mellan musiker vara eller icke-vara och skivbolag som du gör i din blogg. Tänkvärt, ändå!
Ping: Så märkligt. En snabb överblick över den svenska skivbranchen ger vid handen att det är just de små bolagen som knappt ger ut någonting just nu, eller helt enkelt tvingas lägga ned. Det stämmer ju inte alls med dina påståenden.
Marie: ”och tror dessutom inte att artisteriet försvinner i och med att affärsmässiga monopol fasas ut” – tänk ett steg lägre: ”artisteriet” försvinner inte, däremot ges bara redan etablerade artister utrymme inom musikbranchen. Det problematiska är att medierna och skivindustrin samarbetar. Endast artister från de stora bolagen släpps fram i medierna och är således de som når ut till publiken. Monopolen ”fasas” inte ut genom den här utvecklingen – de förstärks.
Jag är rädd för att jag nog inte förstår riktigt vad du menar… Om de redan etablerade ”äger” mediautrymmet, så blir det inte bättre om de av gammal vana ska få fortsätta med det. Bättre då att gamla mönster bryts, och att man släpper in lite nytänkande, väl? För du menar väl inte att de kulturella monopolen är en ny företeelse som har ett direkt samband med fildelning?
Här är du faktiskt ute och cyklar Lasse!
Tack gode gud för att storbolagens monopol äntligen rasar samman. Artister, musiker och lyssnare bör jubla när slickade stylister och överbetalda chefer får sluta sniffa kola och gå hem! Kreativiteten segrar över girigheten!
Och när det gäller de små kreativa bolagen verkar de må bättre än någonsin!
Nicke: Jag förespråkar inte de stora bolagens monopol. Var du har fått vanföreställningen om de små bolagens blomstring ifrån är obegripligt.
Marie: Nej, något sådant har jag heller aldrig påstått: bara att likriktningen har gått ännu längre sedan de små aktörerna trängts undan. De riktigt små aktörerna d.v.s. de som ger ut sina skivor själva, har ingen chans att konkurrera med de stora bolagen eftersom de inte släpps fram i medierna.
Nej, det är inte artisterna som förlorar på fildelning utan skivbolagen. De får lättare att komma ut med sin musik samt mer betalt när mindre pengar går till skivbolagen.
Nu kan du starta bolag och trycka ut din musik via i-tunes utan att behöva en massa pengar. Det är det jag menar med att de små kreativa bolagen går bättre än någonsin.
Hela industrin håller på och omritas. De stora bolagen kommer aldrig att överleva detta. Branschen håller nu på att förändras till något annat än den varit.
Jag är övertygad om att musiken nu kommer att komma närmare artister och lyssnare, snarare är styrelserum.
Det gör ont när knoppar brister!
året är 2007.
en ras av snåljåpar har upptäckt en metod att klona musik och rörlig bild. bolagen kan inte längre hitta sätt att tjäna pengar på sina artistslavar. dessa har i sin tur vant sig vid att bli omhändertagna av bolagen och vet ingenting om världen utanför. när bolagen så visar sina rätta ansikten och tränger undan artistslavarna med odlade idolslavar så vet de stackars artisterna inte vad de ska göra – många dör. svälter ihjäl i sina ensamma vindsvåningar, gitarrerna krampaktigt fastfrusna i deras stela, känsliga artistfingrar…
och för dem som är kvar i branchen därefter kan jag passa på att gråta en skvätt för, medan vi ändå håller på.
Nicke: Du verkar inte ha alla indianer i kanoten;
Visst kan man tycka illa om storbolagens monopol, det är enkelt, men de som verkligen tar stryk är de mindre oberoende bolagen med vinstintresse som inte längre kan bidra till att bredda utbudet.
Istället blir likriktningen ännu större eftersom de enda som finns kvar som kan nå ut är just storbolagen.
Vem som helst har alltid kunnat starta ett eget skivbolag och ge ut musik, problemet med dessa är att de inte har resurserna som krävs för att kunna satsa seriöst på att nå ut till massorna och vara ett alternativ, för det kostar faktiskt pengar att ta fram bra produktioner (såvida man inte släpper råpunk el. tvspels musik förstås).
Jag ser snarare en dyster framtid där American Idol liknande artister är de enda som kommer höras och synas i media och övriga blir förpassade till en tynande tillvaro på nätet.
året är 2007.
”[…] en dyster […]tid där American Idol liknande artister är de enda som kommer höras och synas i media […]”
de befriade artisterna hade inte resurserna att ta fram bra produktioner för sina album. de kunde inte satsa seriöst och nå ut till massorna.
i slutändan blev de förpassade till en tynande tillvaro på nätet.
Urban Sundström;
Ja, vet fy för alla onda musiker, kompositörer, filmare, fotografer, illustratörer, animatörer, programmerare, formgivare, designer, typografer, textförfattare, spelutvecklare som är fräcka nog att ta betalt för att jobba!
Nej, de svinen borde givetvis tvingas skaffa riktiga jobb och ideellt fortsätta producera kvalitét som du och dina likar (piratpatraskt/rollspelsnördar) kan nyttja fritt!
Lars: Det stämmer säkert som du säger att det går dåligt för de små bolagen i Sverige. Jag vet inte mycket om svenska skiv/filmbolag för jag är inte intresserad av deras utbud. Jag stödjer mig mer på det jag fått reda på om småbolagen i resten av världen.
Det finns massor av kreatörer därute som faktiskt tjänar mycket pengar på sina verk. Jag har många vänner som åker runt i Europa och spelar och släpper skivor. De är inte på något stort bolag, utan på små. Det går mycket bra för dem, och de tjänar bra med pengar – tillräckligt för att leva gott.
Att media skulle medverka till att enbart framhäva storbolagens monopolistiska artister i framtiden finner jag för otroligt. Snarare tror jag att de större mediabolagen börjar få upp ögonen för mindre artister och bredare utbud. Vi kan redan idag se exempel på detta på talangjaktstävlingar och andra TV-framträdanden, t ex i Japan och USA.
Mediabolagen går inte hand i hand med de stora skivoblagsdrakarna. Det är tur det. Distributionen är inte hotad. Det är ju den som blomstrar.
Det går till och med att tjäna pengar på att driva radiokanaler genom enbart donationer. Det går idag att leva bra på att göra sin egen musik eller sina egna filmer. Det var nästan en omöjlighet för ”normala” ickebolagsmänniskor för ett decennium sedan.
Att vara konstnär är svårt och inte en rättighet. De som kan överleva och tjäna tillräckligt på sin konst är duktiga och driftiga. Det kommer att finnas fler sådana i framtiden. Idag är konkurrensen dock mycket större än tidigare.
Att de stora skivbolagsdrakarna går under ska vi nog dock bara vara glada över. De har lobbyat fram tillräckligt med otäcka lagar för att vi alla ska behöva titta oss över axeln ett par år framåt…
Mange: Du har misuppfattat mig. Alla yrkesgrupper du räknas upp får ju mycker mer betalt idag, när inte skivbolagen tar största delen av intäkterna. Ping sammanfattade det bra ”Att de stora skivbolagsdrakarna går under ska vi nog dock bara vara glada över”. Vi vi är alla överens. Mer ersättning till artisterna och bort med skivbolagen.
Urban Sundström: Menar du att jag skulle missuppfattat allt som piratpartiet står för i form av avskaffandet av immaterialrätten och fri feldelning menar du? knappast!
Om det skulle bli fritt fram att fildela (som ni ju vill) så skulle knappt någon idag köpa film/musik/program/spel i den utsträckning som sker idag och många jobb inom nämda yrkeskategorier försvinna i Sverige.
Och det där skitsnacket om att bolagen tar största delen av kakan är just precis skitsnack. Det är och alltid varit mellanhänderna (distro/retail) som står för största delen, det enda jag kan samtycka med är att artisterna borde ha större del av totala andelen.
15 – 20% av en cd skivas kostnad går till artisten. Resterande går till skivbolaget för diverse omkostnader. Så ja skivbolaget är den tyngsta posten.
De flesta jag känner fildelar. Men det innebär inte att de inte köper något. Snarare så köper de det som är värt att köpa. Det samma gäller för mig själv.
Gå till piratpartiets hemsida och läs vad de vill. Manges kommentarer är helt upp åt väggarna. Samt Urbans snåljåps kommentar är skrattretande. Sätt er in i ämnet och läs på..
Mange: Hur kan du tro att piratpolitik betyder att man inte skall få betalt för sitt arbete? Däremot innebär det att man inte kan få betalt för samma arbete, gång på gång, i mer än hundra år. Ingen annan får betalt mer än en gång för sitt arbete. Och ingen är heller garanterad betalning för ett arbete som ingen har bett en att göra. Går jag ut och sopar av gångvägen utanför mitt hus, kan jag inte räkna med betalning för det. Om kommunen skulle uppdra åt mig att hålla rent på samma gångväg, utgår jag ifrån att jag kommer att få betalt (eftersom vi förmodligen skriver ett avtal om saken).
Jag är programmerare (och, i vissa stunder, textförfattare), men jag räknar inte med att få betalt för annat än den programmering som min uppdragsgivare beställt av mig. Ändå händer det att jag pysslar med annan programmering, men då ser jag det oftast som en investering som får betala sig på lite sikt (och indirekt).
Att vissa yrkesgrupper skall ha lagstadgad rätt till en lön som sträcker sig sjuttio år efter deras död, finner jag uppseendeväckande och sjukt. Att det sedan leder till att mellanhänder blir äckligt rika på att förmedla deras arbete är ännu sjukare.
När upphovsrätten skapades var det för att bekämpa ett monopol – att ge upphovsmännen rätten att skapa kopior istället för tryckerigillet. Sedan tycks den ha fått ett eget liv och blivit betraktad som något lika naturligt och självklart som egendomsrätten. Det är den inte. Den är en juridisk avart och borde avskaffas så snart som möjligt. Den digitala tekniken har bara satt fingret på det onda, men själva varbölden har finnits länge.
Magnus& Mikael:
Men herregud, det står ju tydligt på piratpartiet.se vad partiet står för, bla. fri fildelning.
Och knappast någon skulle köpa film/musik/program/spel i dagens utsträckning om detta blir helt fritt.
Det i sin tur leder till att många jobb skulle försvinna i Sverige, fattar ni inte det enkla sambandet finns det inget mer att tillägga.
”15 – 20% av en cd skivas kostnad går till artisten. Resterande går till skivbolaget för diverse omkostnader. Så ja skivbolaget är den tyngsta posten.”
– Ge mig denna statistik med källa så ska jag överbevisa dig att du är helt ute och cyklar.