Den ekonomiska utvecklingen i Ostasien går med rasande fart. Det börjar till och med märkas här i Sverige. Kinesiska företagare har slutit ett avtal med Kalmar kommun om byggandet av en kinesisk företagspark utanför denna gamla medeltida stad. Här i Uppland samarbetar Älvkarleby kommun med en kinesisk storföretagare kring bygget av det smaklöst kitschiga schabraket Dragon gate invid E4 strax söder om Dalälven. Trendspanare rapporterar om att kinesiskt kommer att komma starkt framöver inom såväl inredning som mode.
På ekonominyheterna rapporteras om att Kina snabbt rusat upp som andra största bilmarknad i världen, givetvis efter Förenta staterna, och de stora bilföretagen vädrar morgonluft. Innan detta kinesiska uppsving hade nämligen en viss minskning av bilförsäljningen anats, till följd av ökat utnyttjande av andra transportmedel och höjda bensinpriser. Andelen miljöbilar hade emellertid ökat.
Till Kina behöver man dock inte exportera några miljöbilar. Där efterfrågas inte etanoldrift. Det är tydligt att Kommunistkina i takt med den starka tillväxten känner en stark revanschlystnad gentemot västvärlden. I reseprogram och samhällsreportage från den asiatiska stormakten anas ett tydligt lillebrorkomplex. Västerländsk arkitektur, västerländska kläder, västerländsk snabbmat, västerländska bilar – den moderne kinesen vill helt enkelt leva den amerikanska drömmen.
Det sorgliga är att kineserna tänker så kortsiktigt. Ville man verkligen ta revansch på västvärlden skulle man istället se till att bli ett föregångsland inom exempelvis miljövänlig teknologi – istället för att på bred front införa ett teknologiskt system som man kommer att tvingas skrota och byta ut om inte alltför lång tid, antingen som följd av internationell miljölagstiftning eller för att oljan tagit slut.
Att världens oljedepåer tar slut är inte ett orimligt scenario, inte heller våra värsta skräckvisioner rörande klimatförändringarna, om varje Kines skaffade sig en bensindriven personbil.
Att kineserna själva skulle drabbas hårt om inte klimatförändringarna stoppades är tydligt. Den överväldigande majoriteten av Kinas gigantiska befolkning hämtar sitt dricksvatten från och bevattnar sina åkrar med vatten från de stora floderna. Dessas vatten kommer i sin tur från glaciärisarna på Himalaya. Smälter dessa bort, vilket de håller på att göra i takt med den globala uppvärmningen, torrläggs hela Kina, och glaciärerna lär inte återbildas förrän en ny istid gör entré. Om Kina torrläggs, vad har då kineserna för glädje av sin starka tillväxt, sina flådiga personbilar och sin plastiga västerländska livsstil?
Jag tvivlar starkt på att ”den vanlige bilköpande” kinesen är MEDVETEN om dessa problem…Troligen är han endast otroligt glad för att överhuvudtaget kunna införskaffa denna LYXARTIKEL! Problematiken står till infomation,produktion i form av miljöalternativ, och allmän världslig översikt av vårt leverne. En MILJÖPLAN!För ALLT och ALLA!
Trolda – med minibil…(jämfört med VOLVO´n iallafall..)
Kolla länken så får du 30 min kina fakta i video format.
Mvh
/Robert
Trolda: Du har säkett rätt, men någonstans finns det några som har ansvar för att kunskapen inte når ut, inte sant?
Robert: Tack för länktipset!
Det går åt helvete.
Vi skapar det själva.
Efter att ha varit i Shanghai i två månader i höstas kan jag inte göra annat än att hålla med. Där finns redan nu väldigt mycket bilar, och vägnätet är redan till stora delar anpassat till detta (och fortsätter att anpassa sig i snabb takt). Dock har man i Shanghai faktiskt tänkt på cykliserna också när man bygger ut vägarna och det finns oftast mycket bra cykelbanor på de nya vägarna.
Och dessutom. Shanghai har en hel del elbussar. Men så är ju Shanghai räknat som Kinas modernaste stad också, näst efter Hong Kong då.
kjes icbe rjme gdbhvtfwi lkpycr wbkczlye akgt
det kommer gå åt helvete….lets do something xD