En liten tant har bloggat om flygets framträdande roll som bidragande orsak till växthuseffekten och klimatförändringarna.
Svenska naturskyddsföreningen har på sin hemsida en artikel med rubriken ”Tack för att du inte flyger!” som behandlar ämnet.
Avgaserna från flygmotorerna är bara en liten del i flygets enorma påverkan på klimatet. Den stora effekten uppkommer genom den vattenånga som bildas av jetmotorerna och som vi kan se som vita strimmor på himlen.
Denna vattenånga bidrar även till bildandet av cirrusmoln. Cirrusmolnen och strimmorna av vattenånga blir som ett lock i atmosfären vilket hindrar värme från solen från att studsa tillbaka ut i rymden och förstärker således den omtalade växthuseffekten.
När Förenta staterna utlyste flygförbud efter de fruktansvärda terrorattackerna i New York 2001 kunde meteorologerna redan efter någon dag konstatera skillnader i temperatur och väderlek. Ingen gång under den andra halvan av 1900-talet hade himlen över USA varit så klar.
Väldigt många känner sig handfallna inför det överhängande hotet som klimatförändringarna innebär, och många tror att deras personliga insatser inte betyder något. Där tar de fel. Just flygtrafiken är ett sådant område där vi var och en kan vara med och påverka.
Naturskyddsföreningen konstaterar att 60 % av flygtrafiken utgörs av nöjesresor. Överväg gärna andra transportresor nästa gång du tar en lusttripp någonstans. Det vinner vi alla på.
Personligen skulle jag gärna se att de majestätiska luftskeppen, vilka hade en kort men glamorös storhetstid i början av 1900-talet. Man tycker att vetenskapen borde ha funnit ut miljövänligare och framförallt brandsäkrare gaser än de som fyllde Hindenburg vid den tragiska katastrofen 1937. Eftersom dessa monumentala farkoster hålls uppe i luften av gasen behövs betydligt mindre motorkraft för att föra dem framåt och de drivs med fördel av ganska små propellermotorer.
Ett återinförande av luftskeppen vore också en markering att den stressens, jäktets och tidspressens era som det förra århundradet utgjorde äntligen nått sitt slut. Tänk att få glida fram i sakta mak över Atlanten, hängande under magen på en jätteballong!
En zeppelinare över Zürich på den tiden då det begav sig.
…fantastiskt! Vilken bild…som en dröm.
Jag är inte förtjust i att flyga… men älskar att åka tåg. Jag kan t o m njuta av den korta turen Stockholm-Uppsala. Men härligast är ju tågresor som ta flera timmar: till Malmö, Göteborg eller Östersund…
Ja, tåg… Tänk om vi fick en politik som gynnade tågresandet. Billigare biljetter åt alla, hanterliga tidtabeller och bokningssystem(borde inte vara en halvtidssyssla att söka fram billigaste alternativet). Om vi ändå ägnar oss åt nostalgi vill jag utropa: Orientexpresser på alla linjer!
Zeppelinare är nog inget för mig som helst trampar omkring på jorden men vore otroligt tjusigt att få se där uppe i luften! Och jag känner rätt många som skulle älska det färdsättet, kanske mer som äventyr än som transportmedel. Trevlig födelsedagspresent åt den som har allt! Gubben här fick ju en flygtur där han fick ratta själv i present av ungarna. Det var väldigt uppskattat kan jag säga.
Ja, jag blir alldeles lugn vid tanken på dessa zeppelinare och den värdiga framtoning dessa har. Jag varken flyger eller åker tåg så värst mycket nu för tiden, men om jag skulle åka tåg skulle jag vilja höra det rytmiska tåg-dunket. DET är mysigt!
”När Förenta staterna utlyste flygförbud efter de fruktansvärda terrorattackerna i New York 2001 kunde meteorologerna redan efter någon dag konstatera skillnader i temperatur och väderlek.”
Ja, det blev varmare! Vilket betyder att flygplan /motverkar/ global uppvärmning. Alltså bör vi flyga mera?
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_dimming
Fredrik: Du läser då som fan läser Bibeln:
”aircraft contrails may have been raising nighttime temperatures and/or lowering daytime temperatures by much more than previously thought”
”Du läser då som fan läser Bibeln”
Det är nog ett som är sant!
”’aircraft contrails may have been raising nighttime temperatures and/or lowering daytime temperatures by much more than previously thought'”
Ja, precis. Som jag förstod artikeln så har ”global dimming” gjort att solstrålningen på dagen blivit svagare, samtidigt som det på natten skapats just ett sådant lock (som du skriver om) som hindrar värmestrålningen att stråla ut till rymden. Resultatet är att det bli kallare överlag. Eller?
I slutändan är effekterna säkert små, men det verkar som om flygtrafiken är en motvikt till växthuseffekten.
Då förstås inte sagt att mera zeppelinare inte vore trevligt!
Fredrik: Jag är heller ingen klimatforskare – men att flyget räknas som en av de största enskilda bidragande orsakerna till den tilltagande växthuseffekten tycks de allra flesta sådana vara ense om. Att flygbolagen och flygindustrin vill mörka detta torde vara lika tydligt. (Observera att jag inte menar att artikeln på wikipedia skulle vara författad av flygindustrin).
Zeppelinare drivs ocksa av motorer, sa helt fria fran miljopaverkan ar dom inte.
Hindenburg katastrofen var resultat av politik dvs
the helium act. Da USA vagrade salja helium till Tredje Riket.