”Varumärket försvarsmakten” !?

Den avgående garnisonschefen Patrik Dahle vid Uppsala garnison svarar i Upsala Nya Tidning på frågan hur försvarsmakten i framtiden ska locka till sig de 2500 frivilliga rekryter som ska ersätta de 55000 värnpliktiga som tidigare utgjorde grundvalen för Sveriges försvar:

"Genom att utveckla varumärket Försvarsmakten."

VARUMÄRKET FÖRSVARSMAKTEN? När blev rikets försvar och säkerhet en handelsvara? Detta är way beyond Nattväktarstaten. Såväl Ayn Rand som Robert Nozick skulle uppresa sig i protest mot ett sådant vansinne.

Men Patrik Dahle är inte boven i det här dramat. Den här typen av missriktat näringslivstänkande sprider sig som ett gift inte bara inom försvarsmakten utan på en rad områden där det varken är efterfrågat eller önskvärt. En gång i världen var värnplikten en medborgerlig skyldighet, en plikt mot det samhälle som säkrade ens fri- och rättigheter. Därefter har det utvecklats mer och mer till en exklusiv utbildning i takt med att färre och färre som önskat verkligen fått göra värnplikten och nu ska det alltså bli frågan om ett yrke som alla andra där försvarsmakten ska konkurrera om anställda som vilken arbetsgivare som helst…

Vore det inte bättre om Försvarsmaktens redan ansträngda resurser lades på rikets försvar och fredsbevarande insatser, snarare än stärkande av ett varumärke?

                                           

Varumärken.

2 kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.